Kertaa yo-kokeisiin
Blogi

Opettajakin ansaitsee kiitoksen

Kiitoskoulu.fi -kampanjan ja Studeon oppimateriaaleihin lanseeraamamme Kiitä opea -napin innoittamana teetimme opettajille kyselyn, jolla kartoitimme sitä saavatko opettajat kiitosta työssään, ja sitä onko kiitoksella merkitystä. Aiheesta jatketaan keskustelua Educa 2021 -tapahtumassa lauantaina 30.1., toimittaja Riku Rantalan juontamassa paneelikeskustelussa!

Lauantaina 30.1. Educa 2021-tapahtumassa esitetään Riku Rantalan juontama paneelikeskustelu “Opettajakin ansaitsee kiitoksen – keskustelu opettajan työn arvostuksesta”. Paneelissa vuoden rehtori Pekka Paappanen, väitöskirjatutkija Marja-Leena Bilund ja Studeon toimitusjohtaja Jukka Meklin keskustelevat opettajan työn arvostuksesta.

Paneelin inspiraationa toimi Kiitoskoulu.fi -sivustomme, jossa on tähän mennessä kerätty jo yli 1000 kiitosviestejä kouluille ja siellä työskenteleville ihmisille. Osana kampanjaa Studeon oppimateriaaleihin lisättiin viime vuoden lopussa Kiitä opea -nappi, joka sai hetkessä suuren suosion oppilaiden ja opettajien parissa. Kahdessa viikossa oppilaat lähettivät napin avulla opettajille yli 10 000 kiitosviestiä!

Kokevatko opettajat saavansa arvostusta työssään? Saavatko opettajat tarpeeksi positiivista palautetta? Mistä opettajia kiitetään? Onko kiitoksella merkitystä? Nämä kysymykset heräsivät mieleen, kun näimme kampanjamme suuren suosion. Näitä kysymyksiä selvittääksemme teetimme opettajille kyselyn. Kyselyyn vastasi 208 opettajaa. tässä kyselyn tuloksia:

Puolet opettajista saa kiitosta työssä vähintään kerran kuukaudessa

Käytännössä loputkin vastaajista saivat kiitoksia vähintään muutaman kerran vuodessa. Vain reilu prosentti koki, ettei saa kiitosta koskaan.

Eniten kiitoksia saadaan oppilailta ja muilta opettajilta

Kiitoksia saadaan myös rehtorilta ja oppilaiden vanhemmilta. Kuitenkin selvästi vähemmän.

Kiitoksella on merkitystä

Käytännössä kaikki vastaajat kokivat, että kiitoksella on suuri vaikutus omaan työmotivaatioon

Opettajia pyydettiin myös kertomaan asioita, jotka tuottavat onnistumisen kokemuksia työssä. Vastauksissa korostui oppilaiden oppiminen, innostus ja arjen pienet ilot:

“Se, kun oppilas onnistuu ja on siitä itsekin onnellinen. Työkavereiden kehut hyvin menneestä asiasta.”

“Oppimisen ilon ja ahaa-elämysten näkeminen opiskelijoiden kasvoilla, päivittäiset kohtaamiset (jotka valitettavasti jäävät hyvin ohuiksi, lähes olemattomaksi etäopetuksessa).”

“Oppivat ja tyytyväiset/iloiset oppilaat. Kun oppitunti on hurahtanut nopeasti flowssa. Kun joku kiittää. Kun oppitunti menee suunnitelman mukaisesti ja kaikki suunnitellut harjoitukset on tehty.”

“Kun saa opiskelijat mukaan tekemään innolla tunnilla hommia; kun näkee opiskelijalla ”lampun syttyvän” kun hän tajuaa jonkin vaikean asian; kun on voinut neuvoa kollegaa jossakin asiassa ja saa kollegoilta mukavaa palautetta.”

“Hymyilevät lapset”