Kertaa yo-kokeisiin
Blogi

Aktiivista oppimista ja monilukutaitoa löytämässä

Keskustelimme tänään oppilaideni kanssa tehtäviin vastaamisesta. Luin oppilaiden Studeoon tekemiä vastauksia nimettöminä, ja pohdimme yhdessä pisteiden antamista. Oppilaiden ehdottamat pisteet olivat hyvin samoilla linjoilla kuin opettajan. Monet alkoivat lukea uudestaan omia vastauksiaan ja tutkia neljän viikon aikana opiskelustaan kertynyttä analytiikkaa.

Omien oppimisen taitojen kehittämisen kannalta on hedelmällistä kuulla vertaistensa laatimia vastauksia. Myös ”hiljaiset” pääsevät ääneen sähköisessä oppimisympäristössä. Näin hedelmällistä keskustelua ei perinteisillä työkirjoilla olisi saanut aikaan mitenkään, sillä niissä vastauksista ei kerry pisteitä eikä suoritustieto kerry yhteen paikkaan. Pisteiden kertyminen tuo opiskelussa etenemisen oppilaalle näkyväksi. Osaamismerkit tulevat sitten vielä bonuksena…

Millaisiin lähteisiin voimme luottaa? Oppikirjat ovat luotettavan tuntuisia tietolähteitä. Entäpä netti? Yhteiskuntaopin tehtävänä oli lukemisen sijaan katsoa haastattelu videolta. Saimme jälleen alulle hyvän keskustelun lähteiden luotettavuudesta. Studeon linkki johdatti Yle Areenaan, jonka videolla haastateltiin yliopiston tutkijaa nuorten rahankäytöstä. Ylellä haastateltu tutkija tuntui jo oppilaiden mielestä hyvinkin luotettavalta tietolähteeltä. Vapaan netissä mellastamisen sijaan tuntuu turvalliselta työskennellä Studeon oppimisympäristössä. Monimediaisen materiaalin käyttö opiskelussa on ajan hengen mukaista, eikä opettajan tarvitse käyttää lukuisia työtunteja sopivan materiaalin etsimiseen. Säästyneestä ajasta voi käyttää tovin esimerkiksi lukemalla oppilaiden hienoja ajatuksia pohdintatehtävissä – olenhan itsekin vielä yksi oppijoista!

Arto Kortelainen
Luokanopettaja, Lieto